VEĽKÝ PIATOK

Posvätné čítanie a ranné chvály

Bože, príď mi na pomoc.

Pane, ponáhľaj sa mi pomáhať.

Sláva Otcu i Synu i Duchu Svätému.
Ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždycky i na veky vekov. Amen.

Tento úvod sa vynecháva, ak sa čítanie začína invitatóriom.

HYMNUS

Hľa, žlč, ocot, sliny, kliny,

trsť a dýka ranivá

trápia telo, z boku tečie

voda a krv neživá,

predsa ten zdroj zem i nebo,

súš i more omýva.

Útulný kríž, najkrajší strom,

ty skvost medzi stromami,

všetkým sadom taký konár,

kvet a plod je neznámy.

Milé drevo s milou ťarchou

milo stojíš pred nami.

Vznešený kmeň, ohni vetvy,

zjemni postoj pristrohý,

hoci Tvorca dal ti tvrdosť,

keď ťa staval na nohy,

neotváraj rany Kráľa,

našej spásnej zálohy!

Len tebe sa ušlo slávy

nosiť Darcu života,

rozosvietiť vo tme maják

svetu, ktorý troskotá,

veď ťa krvou napojila

Baránkova milota.

Tebe, Otče, s Duchom Svätým

nech je sláva naveky

skrze Krista, ktorý telom

nie je nám už ďaleký

a chce krížom zmeniť v radosť

ľudský bôľ a náreky. Amen.

PSALMÓDIA

Ant. 1 Povstávajú pozemskí králi a vladári sa spolčujú proti Pánovi a proti jeho pomazanému.

Žalm 2
Mesiáš — kráľ a víťaz
Naozaj sa spolčili proti tvojmu Služobníkovi Ježišovi, ktorého si pomazal. (Porov. Sk 4, 27)

Prečo sa búria pohania? *

Prečo národy snujú plány daromné?

Povstávajú pozemskí králi †

a vladári sa spolčujú *

proti Pánovi a proti jeho pomazanému:

„Rozbime ich okovy *

a ich jarmo zhoďme zo seba!“

Ten, čo na nebesiach prebýva, sa im vysmieva; *

Pán ich privedie na posmech.

Raz na nich rozhorčene zavolá *

a svojím hnevom ich vydesí:

„Veď ja som ustanovil svojho kráľa *

na svojom svätom vrchu Sione!“

Zvestujem Pánovo rozhodnutie: †

Pán mi povedal: „Ty si môj syn. *

Ja som ťa dnes splodil.

Žiadaj si odo mňa a dám ti do dedičstva národy *

a do vlastníctva celú zem.

Budeš nad nimi panovať žezlom železným *

a rozbiješ ich jak hrnce hlinené.“

A teraz, králi, pochopte; *

dajte si povedať, pozemskí vladári.

V bázni slúžte Pánovi *

a s chvením sa mu klaňajte.

Podvoľte sa zákonu: †

žeby sa nerozhneval a vy by ste zahynuli na ceste, *

lebo sa rýchlo rozhorčí.

Šťastní sú všetci, *

čo sa spoliehajú na neho.

Sláva Otcu i Synu *

i Duchu Svätému.

Ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždycky *

i na veky vekov. Amen.

Ant. Povstávajú pozemskí králi a vladári sa spolčujú proti Pánovi a proti jeho pomazanému.

Ant. 2 Delia si moje šaty a o môj odev hádžu lós.

Žalm 22, 2-23 (¶ 24-32)
Utrpenie a nádej spravodlivého
Ježiš zvolal mocným hlasom: „Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil?“ (Mt 27, 46)

Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil? *

Slová môjho náreku sú ďaleko od toho, kto by ma zachránil.

Bože môj, volám vo dne, a nečuješ; *

volám v noci, a nenachádzam pokoja.

A predsa ty si svätý, *

ty tróniš na chválach Izraela.

V teba dúfali naši otcovia; *

dúfali a vyslobodil si ich.

K tebe volali a boli spasení, *

v teba dúfali a zahanbení neboli.

No ja som červ, a nie človek, *

ľuďom som na posmech a davu na opovrhnutie.

Vysmievajú sa mi všetci, čo ma vidia, *

vykrúcajú ústa a potriasajú hlavou.

„Úfal v Pána, nech ho vyslobodí, *

nech ho zachráni, ak ho má rád.“

Veď ty si ma vyviedol z lona *

a na prsiach matky si mi dal spočinúť.

Od samého zrodu som odkázaný na teba. *

Ty si môj Boh, odkedy ma mať povila.

Nevzďaľuj sa odo mňa, †

lebo sa blíži ku mne nešťastie *

a nieto, kto by mi pomohol.

Obkľučuje ma stádo juncov, *

obstupujú ma býky z Bášanu.

Otvárajú na mňa svoje papule *

ako lev, čo plieni a reve.

Rozlievam sa sťa voda *

a uvoľňujú sa vo mne všetky kĺby.

Srdce mi mäkne ako vosk *

a topí sa mi v útrobách.

Podnebie mi vysychá ako črepiny †

a jazyk sa mi lepí k hrtanu. *

Do prachu smrti ma odvádzaš.

Obkľučuje ma svorka psov, *

obstupuje ma tlupa zlosynov.

Prebodli mi ruky a nohy, *

môžem si spočítať všetky svoje kosti.

Lež oni si ma premeriavajú a skúmajú; †

delia si moje šaty *

a o môj odev hádžu lós.

Ale ty, Pane, nevzďaľuj sa odo mňa, *

ty, moja sila, ponáhľaj sa mi na pomoc.

Chráň mi dušu pred kopijou *

a môj život pred pazúrmi psov.

Vysloboď ma z tlamy levovej, *

mňa úbohého chráň pred rohmi byvolov.

Tvoje meno chcem zvestovať svojim bratom *

a uprostred zhromaždenia chcem ťa velebiť.

¶ Táto posledná časť žalmu sa berie podľa ľubovôle.

Chváľte Pána, vy, ktorí sa ho bojíte, *

oslavujte ho, všetci Jakubovi potomci.

Nech majú pred ním bázeň všetky pokolenia Izraelove, *

veď on nepohŕda, ani neopovrhuje nešťastným chudákom;

ani svoju tvár neodvracia od neho, *

lež vyslyší ho, keď volá k nemu.

Tebe patrí moja chvála vo veľkom zhromaždení *

a svoje sľuby splním pred tvárou tých, čo sa boja Pána.

Chudobní sa najedia a budú nasýtení †

a Pána budú chváliť tí, čo ho hľadajú: *

„Naveky nech žijú ich srdcia!“

Pána budú spomínať a k nemu sa obrátia všetky zemské končiny, *

jemu sa budú klaňať všetky rodiny národov.

Veď Pánovo je kráľovstvo, *

on panuje nad národmi.

Jemu jedinému sa budú klaňať všetci, čo spia pod zemou; *

pred jeho tvárou padnú na zem všetci, čo zostupujú do prachu.

Aj moja duša bude preňho žiť *

a jemu bude slúžiť moje potomstvo.

Budúcim pokoleniam sa bude rozprávať o Pánovi †

a jeho spravodlivosť budú ohlasovať ľudu, ktorý sa narodí: *

„Toto urobil Pán.“

Sláva Otcu i Synu *

i Duchu Svätému.

Ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždycky *

i na veky vekov. Amen.

Ant. Delia si moje šaty a o môj odev hádžu lós.

Ant. 3 Tí, čo mi číhajú na život, nastavujú mi osídla.

Žalm 38
Modlitba hriešnika v najväčšom nebezpečenstve
Všetci jeho známi stáli obďaleč. (Lk 23, 49)

Nekarhaj ma, Pane, v svojom rozhorčení *

a netrestaj ma v svojom hneve,

lebo tvoje šípy utkveli vo mne, *

dopadla na mňa tvoja ruka.

Pre tvoje rozhorčenie niet na mojom tele zdravého miesta, *

pre môj hriech nemajú pokoj moje kosti.

Hriechy mi prerástli nad hlavu *

a ťažia ma príliš, sťa veľké bremeno.

Rany mi zapáchajú a hnisajú *

pre moju nerozumnosť.

Zohnutý som a veľmi skľúčený, *

smutne sa vlečiem celý deň.

Bedrá mi spaľuje horúčka *

a moje telo je nezdravé.

Nevládny som a celý dobitý, *

v kvílení srdca nariekam.

Pane, ty poznáš každú moju túžbu; *

ani moje vzdychy nie sú skryté pred tebou.

Srdce mi búcha, sila ma opúšťa *

i svetlo v očiach mi hasne.

Priatelia moji a moji známi odvracajú sa odo mňa pre moju biedu, *

aj moji príbuzní sa ma stránia.

Tí, čo mi číhajú na život, nastavujú mi osídla †

a tí, čo mi stroja záhubu, rozchyrujú o mne výmysly *

a deň čo deň vymýšľajú úklady.

Ale ja som sťa hluchý, čo nečuje, *

ako nemý, čo neotvára ústa.

Podobám sa človekovi, čo nepočuje *

a čo nevie obvinenie vyvrátiť.

Pane, pretože v teba dúfam, *

ty ma vyslyšíš, Pane, Bože môj.

A tak hovorím: „Nech sa už neradujú nado mnou; *

a keď sa potknem, nech sa nevystatujú nado mňa.“

Ja, pravda, už takmer padám *

a na svoju bolesť myslím ustavične.

Preto vyznávam svoju vinu *

a pre svoj hriech sa trápim.

Moji nepriatelia sú živí a stále mocnejší, *

ba ešte pribudlo tých, čo ma nenávidia neprávom.

Za dobro sa mi odplácajú zlom a tupia ma za to, *

že som konal dobre.

Neopúšťaj ma, Pane; *

Bože môj, nevzďaľuj sa odo mňa.

Ponáhľaj sa mi na pomoc, *

Pane, moja spása.

Sláva Otcu i Synu *

i Duchu Svätému.

Ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždycky *

i na veky vekov. Amen.

Ant. Tí, čo mi číhajú na život, nastavujú mi osídla.

Povstali proti mne kriví svedkovia,

Dychtiví po násilí.

PRVÉ ČÍTANIE

Z Listu Hebrejom

9, 11-28

Kristus, veľkňaz, raz navždy vošiel do Svätyne so svojou vlastnou krvou

Bratia, keď prišiel Kristus, veľkňaz budúcich darov, cez väčší a dokonalejší stánok, nie urobený rukou, to jest nie z tohto stvoreného sveta, raz navždy vošiel do Svätyne, a to nie s krvou capov a teliat, ale so svojou vlastnou krvou, a tak získal večné vykúpenie. Lebo ak už krv capov a býkov a popol z jalovice pokropením poškvrnených posväcuje, aby boli telesne čistí, o čo viac krv Krista, ktorý skrze večného Ducha sám seba priniesol Bohu na obetu bez poškvrny; očistí nám svedomie od mŕtvych skutkov, aby sme mohli slúžiť živému Bohu.

A preto je prostredníkom novej zmluvy, aby smrťou podstúpenou na vykúpenie z previnení spáchaných za prvej zmluvy dostali tí, čo sú povolaní, prisľúbenie večného dedičstva. Lebo kde je závet, musí sa dokázať smrť závetcu. Veď závet nadobúda účinnosť smrťou, neplatí, kým žije ten, kto závet urobil. Preto ani prvá zmluva nebola uzavretá bez krvi. Keď totiž Mojžiš oznámil všetkému ľudu všetky prikázania podľa zákona, vzal krv teliat a capov s vodou, so šarlátovou vlnou a yzopom a pokropil samu knihu aj všetok ľud, hovoriac: „Toto je krv zmluvy, ktorú pre vás nariadil Boh.“ Podobne pokropil krvou aj stánok a všetko bohoslužobné náčinie. A podľa zákona sa skoro všetko očisťuje krvou a bez vyliatia krvi niet odpustenia.

Podoby nebeských vecí bolo treba takto očisťovať, no nebeské veci samy lepšími obetami, ako sú tamtie. Kristus totiž nevošiel do Svätyne zhotovenej rukou, ktorá je len predobrazom pravej, ale do samého neba, aby sa teraz za nás ukázal pred Božou tvárou. Ani nie preto, aby seba samého viackrát obetoval ako veľkňaz, ktorý rok čo rok vchádza do Svätyne s cudzou krvou. Inak by bol musel trpieť už mnohokrát od stvorenia sveta. On sa však teraz na konci vekov zjavil raz navždy, aby obetovaním seba zničil hriech: A ako je ustanovené, že ľudia raz zomrú a potom bude súd, tak aj Kristus: raz sa obetoval, aby sňal hriechy mnohých, a druhý raz sa zjaví – bez hriechu – na spásu tým, čo ho očakávajú.

RESPONZÓRIUM

Porov. Iz 53, 7. 12

Ako baránka viedli ho na zabitie a hoci ho týrali, neotvoril ústa; bol vydaný na smrť, * Aby oživil svoj ľud.

Vydal na smrť svoj život a započítali ho medzi zločincov. * Aby oživil svoj ľud.

DRUHÉ ČÍTANIE

Z Katechéz svätého biskupa Jána Zlatoústeho

(Cat. 3, 13-19: SCh 50, 174-177)

Sila Kristovej krvi

Chceš poznať silu Kristovej krvi? Vráťme sa k jej náznaku, pripomeňme si jej predobraz, čítajme dávne písma.

Mojžiš hovorí: „Zabite jednoročného baránka a jeho krvou natrite dvere.“ Čo to vravíš, Mojžiš? Môže vari krv ovce zachrániť rozumom obdareného človeka? Pravdaže, hovorí, no nie preto, že je krvou, ale preto, že naznačuje Pánovu krv. Teraz sa teda nepriateľ stiahne oveľa skôr, keď uvidí už nie krv predobrazu na dverách, ale pravú krv žiariť na ústach veriacich, lebo ona posväcuje veraje Kristovho chrámu.

Chceš poznať inú silu tejto krvi? Pozoruj, prosím, odkiaľ začala vytekať a z akého prameňa vytryskla. Zo samého kríža vyprýštila ponajprv, jej žriedlom bol Pánov bok. Lebo keď Ježiš zomrel a ešte visel na kríži, pristúpil vojak, kopijou mu prebodol bok a vytiekla z neho voda a krv; jedno symbolom krstu, druhé Eucharistie. Vojak otvoril bok, a tým otvoril stenu svätého chrámu, a ja som našiel prevzácny poklad a som šťastný, že som objavil skvelé bohatstvo. Tak to bolo aj s tamtým baránkom: Židia zabili ovcu a ja som poznal ovocie obety.

„Z boku krv a voda.“ Poslucháč, prosím ťa, neprejdi tak ľahko ponad toto veľké tajomstvo. Ešte mi ostáva povedať niečo hlboké a tajomné. Povedal som, že tá voda a krv sú symbolom krstu a Eucharistie. Z nich vznikla svätá Cirkev kúpeľom znovuzrodenia a obnovou v Duchu Svätom, čiže skrze krst a Eucharistiu, ktoré akoby boli vzišli z boku. Teda Kristus zo svojho boku vybudoval Cirkev, tak ako z Adamovho boku vzišla manželka Eva.

Preto aj Pavol vyhlasuje: „Sme z jeho tela a z jeho kostí“, pričom myslí na bok. Lebo ako z Adamovho boku stvoril Boh ženu, tak nám Kristus dal zo svojho boku vodu a krv a z nich vznikla Cirkev. A ako Boh otvoril bok spiaceho Adama, tak nám on hneď po smrti daroval vodu a krv.

Pozrite, ako si Kristus získal nevestu, pozrite, akým pokrmom nás živí! Z toho istého pokrmu sa rodíme aj živíme. Ako žena hnaná prirodzeným sklonom vytrvalo živí dieťa svojím mliekom a krvou, tak aj Kristus stále živí svojou krvou tých, ktorých znovuzrodil.

RESPONZÓRIUM

Porov. 1 Pt 1, 18-19; Ef 2, 18; 1 Jn 1, 7

Boli ste vykúpení nie porušiteľným striebrom alebo zlatom, ale drahou krvou Krista, nepoškvrneného Baránka. * Skrze neho máme všetci v jednom Duchu prístup k Otcovi.

Krv Ježiša, Božieho Syna, nás očisťuje od každého hriechu. * Skrze neho máme všetci v jednom Duchu prístup k Otcovi.

 

 

PSALMÓDIA

Ant. 1 Boh vlastného Syna neušetril, ale vydal ho za nás všetkých.

Žalm 51
Vyznanie viny
Obnovovať sa duchovne premenou zmýšľania a obliecť si nového človeka. (Ef 4, 23-24)

Zmiluj sa, Bože, nado mnou *

pre svoje milosrdenstvo

a pre svoje veľké zľutovanie *

znič moju neprávosť.

Úplne zmy zo mňa moju vinu *

a očisť ma od hriechu.

Vedomý som si svojej neprávosti *

a svoj hriech mám stále pred sebou.

Proti tebe, proti tebe samému som sa prehrešil *

a urobil som, čo je v tvojich očiach zlé,

aby si sa ukázal spravodlivý vo svojom výroku *

a nestranný vo svojom súde.

Naozaj som sa v neprávosti narodil *

a hriešneho ma počala moja mať.

Ty naozaj máš záľubu v srdci úprimnom *

a v samote mi múdrosť zjavuješ.

Pokrop ma yzopom a zasa budem čistý; *

umy ma a budem belší ako sneh.

Daj, aby som počul radosť a veselosť, *

a zaplesajú kosti, ktoré si rozdrvil.

Odvráť svoju tvár od mojich hriechov *

a zotri všetky moje viny.

Bože, stvor vo mne srdce čisté *

a v mojom vnútri obnov ducha pevného.

Neodvrhuj ma spred svojej tváre *

a neodnímaj mi svojho ducha svätého.

Navráť mi radosť z tvojej spásy *

a posilni ma duchom veľkej ochoty.

Poučím blúdiacich o tvojich cestách *

a hriešnici sa k tebe obrátia.

Bože, Boh mojej spásy, zbav ma škvrny krvipreliatia *

a môj jazyk zajasá nad tvojou spravodlivosťou.

Pane, otvor moje pery *

a moje ústa budú ohlasovať tvoju slávu.

Veď ty nemáš záľubu v obete, *

ani žertvu neprijmeš odo mňa.

Obetou Bohu milou je duch skrúšený; *

Bože, ty nepohŕdaš srdcom skrúšeným a poníženým.

Buď dobrotivý, Pane, a milosrdný voči Sionu, *

vybuduj múry Jeruzalema.

Potom prijmeš náležité obety, obetné dary a žertvy; *

potom položia na tvoj oltár obetné zvieratá.

Sláva Otcu i Synu *

i Duchu Svätému.

Ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždycky *

i na veky vekov. Amen.

Ant. Boh vlastného Syna neušetril, ale vydal ho za nás všetkých.

Ant. 2 Ježiš Kristus nás miluje a svojou krvou nás oslobodil od hriechov.

Chválospev
Boh sa zjaví a bude súdiť

Hab 3, 2-4. 13a. 15-19

Zodvihnite hlavu, lebo sa blíži vaše vykúpenie. (Lk 21, 28)

Pane, počul som o tebe rozprávať *

a zmocnil sa ma úžas pred tvojím dielom.

Oživ ho v týchto rokoch, †

v týchto rokoch ho urob známym *

a keď sa rozhorčíš, spomeň si na milosrdenstvo.

Boh prichádza z Temanu *

a Svätý z vrchu Faran.

Jeho sláva pokrýva nebesia *

a zem je plná jeho chvály.

Jeho lesk je ako svetlo, †

lúče vychádzajú z jeho rúk; *

v nich je utajená jeho sila.

Vyšiel si zachrániť svoj ľud, *

zachrániť ho, svojho pomazaného.

Svojimi koňmi si prešiel po mori *

cez bahno veľkých vôd.

Počul som ich a pohlo sa mi vnútro, *

pri ich hlase sa mi chveli pery.

Rozklad mi vnikal do kostí *

a podlamovali sa podo mnou nohy.

Pokojne očakávam deň súženia, *

ktorý príde na národ, čo nás napadol.

Lebo figovník nebude kvitnúť *

a nebude hrozna vo viniciach.

Sklame úroda olivy *

a polia nedajú pokrm.

Stratia sa ovce z košiara *

a v maštaliach nebude dobytka.

Ale ja sa budem tešiť v Pánovi, *

jasať budem v Bohu, svojej spáse.

Pán, Boh, je moja sila, †

dá mi nohy, ako majú jelene, *

a povedie ma po mojich výšinách.

Sláva Otcu i Synu *

i Duchu Svätému.

Ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždycky *

i na veky vekov. Amen.

Ant. Ježiš Kristus nás miluje a svojou krvou nás oslobodil od hriechov.

Ant. 3 Pane, vzdávame úctu tvojmu krížu, velebíme a oslavujeme tvoje zmŕtvychvstanie, lebo drevo kríža prinieslo radosť celému svetu.

Žalm 147, 12-20
Obnova Jeruzalema
Poď, ukážem ti nevestu, Baránkovu manželku. (Zjv 21, 9)

Chváľ, Jeruzalem, Pána, *

oslavuj, Sion, svojho Boha.

Lebo upevnil závory tvojich brán *

a požehnal tvojich synov v tebe.

Zaisťuje pokoj tvojim hraniciam, *

sýti ťa najlepšou pšenicou.

Svoj rozkaz na zem zosiela; *

rýchlo sa šíri jeho slovo.

Sneh dáva ako vlnu, *

rozsýpa srieň ako popol.

Kamenec spúšťa ako omrvinky; *

ktože vydrží v jeho mraze?

Ale keď zošle svoje slovo, roztopí sa, čo zamrzlo; *

keď zavanie jeho dych, vody sa rozprúdia.

On svoje slovo zvestuje Jakubovi, *

svoje zákony a prikázania Izraelovi.

Neurobil tak iným národom, *

nezjavil im svoje zámery.

Sláva Otcu i Synu *

i Duchu Svätému.

Ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždycky *

i na veky vekov. Amen.

Ant. Pane, vzdávame úctu tvojmu krížu, velebíme a oslavujeme tvoje zmŕtvychvstanie, lebo drevo kríža prinieslo radosť celému svetu.

KRÁTKE ČÍTANIE

Iz 52, 13-15

Hľa, môj služobník bude úspešný, bude povýšený, vyzdvihnutý a veľmi slávny. Ako sa mnohí nad ním zhrozili — lebo bol zohavený, že sa výzorom nepodobá človeku a vzhľadom sa neponáša na ľudí —, tak rozoženie mnohé národy. Králi pred ním zatvoria ústa, lebo uvidia, o čom sa im nevravelo, a spoznajú, čo nikdy nepočuli.

KRÁTKE RESPONZÓRIUM

Namiesto responzória sa hovorí:

Kristus sa stal pre nás poslušným až na smrť, až na smrť na kríži.

Kristus sa stal pre nás poslušným až na smrť, až na smrť na kríži.

EVANJELIOVÝ CHVÁLOSPEV

Ant. na Benediktus: Nad hlavu mu dali nápis s označením jeho viny: Ježiš Nazaretský, židovský kráľ.

O Mesiášovi a jeho predchodcovi

Lk 1, 68-79

Nech je zvelebený Pán, Boh Izraela, *

lebo navštívil a vykúpil svoj ľud

a vzbudil nám mocného Spasiteľa *

z rodu Dávida, svojho služobníka,

ako odpradávna hovoril *

ústami svojich svätých prorokov,

že nás oslobodí od našich nepriateľov *

a z rúk všetkých, čo nás nenávidia.

Preukázal milosrdenstvo našim otcom *

a pamätá na svoju svätú zmluvu,

na prísahu, ktorou sa zaviazal nášmu otcovi Abrahámovi, *

že nás vyslobodí z rúk nepriateľov,

aby sme mu *

bez strachu slúžili

vo svätosti a spravodlivosti pred jeho tvárou *

po všetky dni nášho života.

A ty, chlapček, budeš sa volať prorokom Najvyššieho: *

pôjdeš pred tvárou Pána, pripravíš mu cestu

a poučíš jeho ľud o spáse, *

že mu náš Boh z hĺbky svojho milosrdenstva odpustí hriechy.

Tak nás Vychádzajúci z výsosti navštívi *

a zažiari tým, čo sedia vo tme a v tôni smrti,

a naše kroky *

upriami na cestu pokoja.

Sláva Otcu i Synu *

i Duchu Svätému.

Ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždycky *

i na veky vekov. Amen.

Ant. na Benediktus: Nad hlavu mu dali nápis s označením jeho viny: Ježiš Nazaretský, židovský kráľ.

PROSBY

Úprimne sa klaňajme nášmu Vykupiteľovi, ktorý bol za nás umučený a pochovaný, aby vstal z mŕtvych, a pokorne ho vzývajme:

Pane, zmiluj sa nad nami.

Náš Pán a Učiteľ, pre nás si sa stal poslušným až na smrť;

nauč nás podriaďovať sa vôli nebeského Otca.

Pane, zmiluj sa nad nami.

Ty, náš život, keď si zomrel na dreve, premohol si podsvetie a smrť;

daj, nech umierame s tebou, aby sme s tebou boli vzkriesení v sláve.

Pane, zmiluj sa nad nami.

Náš Kráľ, bol si vystavený posmechu ľudí a pošliapaný ako červ;

uč nás osvojovať si tvoju pokoru, ktorou si nás vykúpil.

Pane, zmiluj sa nad nami.

Naša spása, ty si dal vlastný život za svojich milovaných bratov;

daj, aby sme sa milovali navzájom takou istou láskou, akou si nás ty miloval.

Pane, zmiluj sa nad nami.

Náš Spasiteľ, ty si rozpäl ruky na kríži, aby si pritiahol k sebe všetky pokolenia;

zhromaždi v kráľovstve svojej spásy všetky roztratené Božie deti.

Pane, zmiluj sa nad nami.

Otče náš, ktorý si na nebesiach,
posväť sa meno tvoje,
príď kráľovstvo tvoje,
buď vôľa tvoja ako v nebi, tak i na zemi.
Chlieb náš každodenný daj nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
ako i my odpúšťame svojim vinníkom,
a neuveď nás do pokušenia,
ale zbav nás zlého.

MODLITBA

Prosíme ťa, Bože, zhliadni na túto svoju rodinu, za ktorú sa náš Pán Ježiš Kristus neváhal vydať do rúk zločincov a podstúpiť muky kríža. Lebo on je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov.

Amen.

Potom, aspoň pri spoločnom recitovaní, sa dodá:

Dobrorečme Pánovi.

Bohu vďaka.

V predĺženom slávení vigílie v nedeľu a na slávnosti pred hymnom Te Deum sa recitujú chválospevy a číta sa evanjelium, ako je to naznačené v Dodatku (online zatiaľ nie je spracovaný).

© 1999-2021 J. Vidéky